Spotkanie 17/01/2014
Podczas trwającego niespełna trzy godziny spotkania poruszono jedną z kluczowych dla miasta i dzielnic spraw: kwestię bezpieczeństwa.
W dziewięcioosobowej grupie zastanawiano się jakie działania są najskuteczniejsze i najpotrzebniejsze w planowaniu i prowadzeniu polityki bezpieczeństwa.
W pierwszej kolejności szczegółowo omówiono kwestie związane z realizacją samego projektu, przyjętych założeń oraz metody realizacji Rankingu Krakowskich Samorządowców. Podobnie jak to miało miejsce podczas każdego z wcześniejszych spotkań, słuchacze i dyskutanci podkreślali trudności związane z ocenieniem w ramach jednego rankingu członków rad dzielnic, radnych miejskich i prezydenta miasta Krakowa.
W drugiej części spotkania skupiono się na kwestiach związanych z polityką bezpieczeństwa realizowaną zarówno na poziomie dzielnic, jak i na poziomie miasta Krakowa. Spośród nich, najważniejsze problemy to:
· Działania prewencyjne skierowane do dzieci i młodzieży;
· Współpraca radnych dzielnicowych i służb porządkowych w ramach prowadzonych działań na rzecz bezpieczeństwa z mieszkańcami;
· Współpraca radnych dzielnicowych ze służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo.
Zdecydowanie najwięcej sugestii pod adresem skutecznie prowadzonych działań w zakresie polityki bezpieczeństwa dotyczyło kwestii polityki prewencyjnej i współpracy z młodzieżą. Podkreślano konieczność i celowość działań zapobiegawczych i edukacyjnych skierowanych do najmłodszych mieszkańców dzielnic.
Podczas spotkania została dość szeroko poruszona kwestia współpracy ze służbami interwencyjnymi w kwestiach obsadzania patroli, monitorowania dzielnicy czy podejmowanych interwencji. Kwestie te poruszane były szczególnie z perspektywy problemów jakich dostarczają młodociani chuligani.
Trzeci element rozmowy, będący w bezpośrednim związku z dwoma wskazanymi powyżej, to kwestie wydatkowania środków w ramach budżetów to konieczność i celowość determinowania takich inwestycji, które skuecznie przełożą się na realną i skutecznie prowadzoną politykę bezpieczeństwa. W tym miejscu pojawiły się postulaty takie, jak: dofinansowanie osiedlowych klubów sportowych, dbanie o infrastrukturę sportową na nowohuckich osiedlach, animowanie zajęć z młodzieżą w czasie wolnym również poza klubami sportowymi. W tym wymiarze podkreślano także konieczność stworzenia warunków dla twórczego wzrastania, w tym jakości i wyglądu najbliższego otoczenia, terenów zielonych, otoczenia szkoły itd. Wzbudzić w młodych ludziach poczucie przynależności do wartościowej społeczności oraz odpowiedzialności za najbliższe otoczenie.
Przy realizacji podkreślano konieczność współpracy decydentów politycznych z partnerami społecznymi – domami kultury, klubami sportowymi, świetlicami, kościołem , szkołą itp.
Wskaźniki dla matrycy:
- potencjał samorządowców dla integrowania osób i instytucji środowiska lokalnego;
- podejmowanie inicjatywy na rzecz zwiększenia partycypacji mieszkańców w sprawach lokalnych;
- samorządowiec jako partner społeczny dla instytucji;
- współpraca za organizacjami pozarządowymi;
- kreatywność w przyjmowanych metodach realizacji swoich obowiązków;
- współpraca ze służbami porządkowymi;
- liczba skutecznie realizowanych programów prewencyjnych;
- potencjał do zdobywania dodatkowych środków na realizację strategicznych dla dzielnicy/miasta celów.